Monday, April 11, 2016

Pinstripe coat with giant collar

Now that the weather is finally warm and spring-y, I finished my winter coat! Yay for good timing!

 photo IMG_7200_zpsepef9icb.jpg

 photo IMG_7205_zps0k4tczaw.jpg

I used the pattern Simplicity 1254 which was designed by Leanne Marshall - who is obviously the winner of some Project Runway season and not a singer which I kind of thought first. The more you know...!

Anyway. I sewing love coat and jackets! The fabrics are generally nice to sew, wool camouflages little sewing mistakes when you steam it into submission and they generally have sleeves. I love setting in sleeves! For this coat I even did some more of the dreaded hand sewing. I made invisible seams on the sleeves and hem:

 photo IMG_7206_zpsajl3w6fn.jpg

And I made invisible stiches to fixate the overlap of the zipper:

 photo IMG_7202_zpskycyj8nk.jpg

 photo IMG_7204_zpsndoe8xav.jpg

I love how simple this makes the coat look. It is just fabric and a giant collar, but has nice details like pockets:

 photo IMG_7201_zpsckxbgzw5.jpg

The lining is very warm and comfortable but actually too warm now that spring arrived. A bummer, but as the Starks say "Winter is coming"!

 photo IMG_7207_zpsccu0ssxq.jpg

Sewing pattern review:
I love it! It is a coat pattern which looks and fits great. It is rather simple but the large collar adds so much interes! The only changes I made was to interline the collar with my quilted lining for a little more volume and hand stitching the zipper cover for a more straight look. Otherwise, I can only recommend this!

20 comments:

Gartenteichploerre said...

Sehr schöner Mantel! Ich nähe auch gerne Mäntel - schade eigentlich, dass man die nicht so in Massen benötigt. Allerdings brauche ich immer ewig, fange im Herbst an und bin pünktlich zum Frühjahr fertig. ;-)

Frau Shmooples said...

Das sieht mir nach einem sehr coolen Schnitt aus :)

Und sieh es so: Dein Mantel ist eben pünktlich zum nächsten Winter fertig geworden ;)
Vielleicht stricke ich dieses Jahr mal im Sommer. Immer, wenn ich damit im Herbst anfangen will, bekomme ich es entweder nicht fertig, oder der Winter ist fast vorbei, wenn es denn endlich fertig ist XD

Coffee and Tea said...

Hui, der Mantel sieht super winterfest aus! Der Schnitt ist sehr schick. Ich liebe die weiten Kapuzen / Krägen - da kommt kein fieser Winterwind an den Nacken. Da es heute Morgen 2°C waren musst Du den Mantel vielleicht gar nicht so weit weg packen ^^"
Viele Grüße,
Tea

Vulcan_Butterfly said...

I absolutely LOVE the collar on this coat, it looks fabulous! You should post a picture of yourself wearing it!

AvA said...

Oh, der Kragen ist der Hammer und in der Kombination mit dem gestreiften Stoff, sowas hat nicht jeder ;)

Laura M said...

Great coat, and you have so much patience actually finishing it! I tend to get bored!

I Lorkyn I said...

Dein Mantel ist wirklich genial, Hut ab! Da hast du doch einen guten Grund, dich auf den nächsten Winter zu freuen!

Janina said...

Wow, echt klasse geworden! Der große Kragen steht dir bestimmt besonders gut. :D Mein "Langzeitprojekt Winterjacke" hatte ich seit Monaten nicht mehr in der Hand...

MindLess said...

@ Gartenteichplörre: Ich könnte jedes Jahr einen nähen! ^^

@ Frau Shmooples: Der Schnitt ist wirlich schön und einfach zu nähen! Es ist eine Superidee, früh anzufangen. Und in dem Sinne bin ich tatsächlich zu früh dran ;)

@ Coffee and Tea: Hier ist es morgens 10°C und heute in der Sonne waren es 20°C... Keine Chance, ich gehe ein wenn ich ihn trage! ^^

@ Vulcan_Butterfly: I'm working on it, but I'll have to catch a day without rain!

@ Ava: Ist das nicht immer der Vorteil von selbstgenähten Stücken? Aber vielen Dank für das Kompliment!

@ Laura M: This went together really quickly! I also have troubles finishing things when they take too long, but this time it was well!

@ Lorkyn: Dankeschön! Und ja, aber ich freue mich immer auf das kalte Wetter! ^^

Ramona said...

Steht nun ein Urlaub in irgendeinem kalten Land an? Aber schön :-) wirklich!

Madame Mim said...

Ich liiiiiebe ja große, interessante Kragen. Sieht toll aus!

MindLess said...

@ Ramona: Ja, vielleicht. Gute Idee ihn mitzunehmen!

@ Madame Mim: Danke schön!

Neisella Nightshade said...

Der Kragen ist der HAMMER! und der nächste Winter kommt bestimmt :)

MindLess said...

@ NeiseL: Da hast du natürlich Recht! Und vielen Dank!

Ms Misantropia said...

Amazing coat! I am always blown away by your talent. (Did I already say that? Well, it's true :))

MindLess said...

@ Ms Misantropia: Thanks so much! You might have mentioned it before, but I sure feel flattered every time... *blushes*

Jade said...

That jacket is amazing and very chic! :)

MindLess said...

@ Jade: Thank you! :)

Nadine said...

Sehr schöner Mantel. Den kann ich mir richtig gut an dir vorstellen. Schade, dass du ihn Samstag nicht anhattest. Den hätte ich mir gerne mal genauer angesehen.
LG Nadine

MindLess said...

@ Nadine: Danke für deinen Besuch in meinem Blog und für die netten Komplimente! Für den Mantel war es einfach zu warm, der wartet jetzt auf seinen großen Auftritt im (Spät-) Herbst!