Wednesday, November 11, 2015

Star Trek uniform


I already wrote a little about the secret project I worked on during the last weeks. It was secret because the items I made were for a very special occasion: Trisha was getting married! And she wrote in the invitation that we should just come as we are even if that means in Star Trek formal robes. 3 minutes of serious puppy eyes by my boyfriend and I just did it!
Today I will show my outfit which was not exactly the formal robe, but still a Star Trek uniform. I was seriously inspired by Lt. Uhura’s outfit. But it needed to be blue since I’m a scientist and red is for tactical staff.

I bought blue and black jersey on one of the Fabric Markets I attended. We also got the fabrics for my boyfriend’s formal uniform there! Then I screened the almighty interwebs for tutorials. And I even got some patterns for the original uniforms for female staff! I decided to go the simple way and just improvise with a pattern I already knew:

 photo IMG_20151107_143722_zpsfhli7egj.jpg 

 photo IMG_20151107_143756_zps5omyxhhr.jpg

I cut the front two times from the fabric. Then I cut away about 1/3 and rounded the skirt part out. This way, the dress looks a bit like a wrap dress although it isn’t. I hemmed the overlap with twin needles and sewed it to the other front part from the neck down about 40cm.

 photo IMG_20151107_143727_zpsqwntrivs.jpg

The sleeves were hemmed (again by twin needle) and decorated before closing them. The two decorative trims are the same we used for my boyfriend’s outfit, so we kind of match. Goth, I hate partner look! ^^

 photo IMG_20151107_143737_zps5dze0vgi.jpg

The neckline was also improvised. I just cut away fabric until it looked like the uniforms in the pictures. Then I serged a strip of black fabric around the opening. Easy as pie!
The communicator badges were made by my boyfriend.

  photo IMG_20151107_143745_zpsgicfythu.jpg

The last step was to sew the sleeves in and close the sides, then hem the dress (with a twin needle, you guessed right) and I was ready to party! For the event I added black tights and boots. We had a blast!

13 comments:

Onychophora said...

Oh, wie großartig! Ich hab ja auch noch vor mir einfach so eine Uniform zu nähen und dann natürlich auch in Wissenschaftsblau!

Sylvie D said...

That is so awesome!

Ramona said...

LOL nu hätt ich gern ein Bild des Gesichtsausdrucks besagter Freundin gesehen ^^ Schick schaust aus!

Laura Morrigan said...

Great work!

Lorkyn said...

Na das ist ja mal ein Hochzeitsoutfit! Ist dir wirklich gut gelungen und steht dir auch sehr gut! Ich finde, in der Form kann man Partnerlook doch mal machen :D

MindLess said...

@ Onychophora: Mein Freund wollte in rot gehen (also Tactical), aber für mich war es gar keine Frage! Im Internet gibt es Schnittmuster zumindest für die Frauen. Die für Männer muss man kaufen...
http://www.cygnus-x1.net/links/lcars/blueprints/sftm/01-03-13-s.jpg

@ Sylvie D: Thanks! I love being geeky!

@ Ramona: Sie war begeistert! Und der Bräutigam hätte meinem Freund gerne die Uniform geklaut... Danke *knuddel*

@ Laura Morrigan: Thank you!

@ Lorkyn: Bei den beiden konnte man nicht viel flasch machen, die sind die größten Nerds auf dem Planeten. Vielleicht kennst du die Braut ja sogar vom Forum (TrishArgh)?

Onychophora said...

Das Schnittmuster fliegt sogar auf meinem Rechner schon rum. Ich muss nur dazu kommen, das auch mal wirklich umzusetzen ^^

Jade said...

Super awesome party dress! :D I love the creativity of you both!

MindLess said...

@ Onychophora: Na dann ran an den Speck! Ich fände es sau cool!

@ Jade: I'll gladly pass the compliment on to him!

Vulcan_Butterfly said...

Awesome job!!!! LOVE!!!!

MindLess said...

@ Vulcan Butterfly: Thank you! I thought that you might like this... ^^

Lorkyn said...

Mhh, der Nickname sagt mir grade nichts *grübel* Aber ich finde das schonmal sehr sympathisch, so eine Einladung auszusprechen. Sonst gibts ja oft irgendwelche Dresscodes, und am Ende fühlt man sich gar nicht wohl in den Klamotten... bin da schon etwas vorbelastet O.o Aber eure Aktion war wirklich genial :D

MindLess said...

@ Lorkyn: Ja, Ich finde gerade so Pastellkleider schrecklich. Themenhochzeit gut und schön, aber bitte nicht in mint oder rosa! HIer war es super, weil der Dresscode offen war. Und man hätte auch in Alltagskleidung kommen können - so wie die Eltern der Braut. Aber wenn mein Schatz so niedliche Bettelaugen macht... ^^