Monday, June 29, 2015

Little helpers - Pins

I might be a bit spleen-y, but I have different pins for different tasks. They rest altogether in a bowl (or in a wrist pincushion), but I search for the correct needle while working...

What is it good for?
Well, to pin things together. Either fabric and sewing patterns - if I'm not using my fabric weights which are not good for patterns with small prickly parts - or fabric on fabric or fabric and decorations such as lace... There are a huge number of things to pin for every sewing person* so everyone should have some pins ready!


Most of the time I use pins with a wax pearl head (as above). The ones I own are rather thin but very pointy, so they glide into most fabrics with easy and leave small holes, if any. Unfortunately, you can't iron without pulling these bastards - trust me, I tried. And ruined a nice iron with it! Also they are prone to bending which is a reason that my stash sometimes runs low when I get rid of the curvy ones!


Otherwise I have pins without big heads which are full metal (oh so trve! ^^). I'm not so keen on using them as I forget these in the garments way to often. And it hurts to get stung by an unexpected needle when wearing a shirt or pants! But you can iron over them like nobodies business and I think they last longer without bending - might be me using them less, though...


I also own needle which combine the good characteristics of both other needles: Pins with a glass head! They are a teeny bit more expensive than the wax head ones, but you can iron them and the colour full heads avoid pinning myself because of forgotten needles! Also my needles have a morbid past - they were bought for my anatomy course were they were used to pin dead animals for drawing their insides. Doesn't get much more goth than that, right? **

How much does it cost?
Almost nothing, you can get 50-100 in 1 Euro stores, even fancy ones with heart shaped heads are 1 Euro for 20 pieces there. Watch out, they mostly sell wax ones there, though! The glass head ones are a bit more expensive, I bought 100 for 3 Euros. Still not expensive, right?!

Who needs it?
Everyone who sews!

* I noticed that I use the word seamstress way to often. Which is mean for all the male sewers all around the globe. Hey, equality works in both directions, so I'll try to get better! :)

** For everyone who has hygienic (or other) afterthoughts: My pins have been autoclaved and washed since then, they are probably cleaner now than they were fresh from the store! ^^

11 comments:

Lorkyn said...

Dass es auch Nadeln mit Glasköpfen gibt, war mir auch neu... ich steh mit meinen Stecknadeln auch immer auf Kriegsfuß, also danke für den Tipp! Werd ich mir definitiv merken für den nächsten Nadelkauf. Liebe Grüße!

MindLess said...

@ Lorkyn: Meine Mutter hatte schon welche und ich fand die immer gut. Deswegen wusste ich auch nicht, dass die blöden bunten Köpfe schmelzen können - die aus Glas bei Muttern taten das ja nicht! Naja, ein versautes Bügeleisen später hatte ich dann mal wieder was neues gelernt... ;)

Janina said...

Ich benutze fast nur Stahlstecknadeln und hab leider mal ne Packung billige in meine guten gekippt. Ich sortiere immernoch manchmal eine aus, weil die mir zu dick und stumpf sind. Vor kurzen hab ich mir ne Packung mit flachem "Blümchen-Kopf" gekauft und find die super, weil die so schön lang, dünn und spitz sind. Nur Bügeln geht bei dem Plastik nicht.

Madame Mari Mortem said...

A nice icebreaker, to be sure!
My pins have no such neat back story, heh.

I love using glass head pins. I wish they came in purple and orange... if they already do, then I wish it were common so I can buy several packages of them!

It's so great to hear that I'm not weird in thinking 'seamstress' is too exclusive! I use 'sewist' instead; it seems genderless to me, hehe.

By the way, I would love to take you up on that offer for that chalk wheel-- message me and we can figure things out! Here's my email:
mari.mortem@gmail.com

Gartenteichploerre said...

Und ich wusste nicht, dass es welche mit Wachs-(ernsthaft mit Wachs?)köpfen gibt. Meine sind Erbstücke vonner Oma, nicht ganz so aufregend wie Anatomiekursnadeln ;-) Die Stahlnadeln hab ich auch, aber nutze die aus den gleichen Gründen wie du nicht. Ich schaffe es aber leider auch die mit den bunten Köpfen zu vergessen, indem ich sie so in Nähte (vorzugsweise unterm Arm) einnähe, dass ich den bunten Kopf nicht mehr sehe. Aua.. :D

MindLess said...

@ Janina: Ich teste immer vorher bevor ich zusammenkippe! ^^ Genau, das lang und spitz mag ich an den Wachsköpfen so gern, aber dafür verbiegen sie leicht und ruinieren Bügeleisen...

@ Madam Mari Mortem: I'll write you this evening, darling! I don't want to be overly correct with all this gender stuff (especially since I don't have problems with the grammatical masculinum of many words/job names), but this weekend I met a male friend who sews and it dawned on me that my texts would exclude him for no reason. So I'll change that! Thanks for "sewist", I will use that, too!

@ Gartenteichplörre: Ja, aus Wachs! Man kann bei meinen teilweise das Wachs sehen wenn die farbige Hülle abplatzt! Und das ist eine der fiesen Stellen, die ich auch kenn. Oder am Ausschnitt. Oder im Hosenschritt. *pieks*

Ramona said...

LOL also gut, die story mit der herkunft deiner plastik-köpfchen-nadeln ist zum knutschen ^_^ ich hab immer nur ganz banale ohne kopf oder auch die mit wachsperlen, kann die vorzüge von plastikköpfchen nicht beurteilen weil ich einfach kein bügeleisen hab (so, nu ists raus.) btw, irgendwie ended momentan das umgucken auf deiner seite für mich jedesmal beim onlineshopping!

Laura Morrigan said...

Dear Penny Dreadful, thanks for making me feel queasy looking at pins! No idea how i will make my next project! Lol!

MindLess said...

@ Ramona: Naja, ich bin halt praktisch veranlagt und ekel mich nicht vor toten Tieren. Wr weiß, wer jetzt nie wieder meine Nadeln benutzen will?! Und ich zwinge dich nicht, irgendwas zu kaufen (was hast du dir denn geholt?)! ;)

@ Laura Morrigan: Why? I didn't even notice they did anything needle-y? Or do you mean the fetsh stuff?

Laura Morrigan said...

Dolls? Season 2?

MindLess said...

@ Laura Morrigan: Yeah, the doll fetishes! I don't think they are that bad - well actually if they were real, they would be pretty horrible!