Tuesday, July 17, 2012

Regency bonnet

While bonnets continued to be worn for into the 19th century, they were high fashion during regency times. No movie made about Jane Austen novels without all of their female characters wearing bonnets when going outside! No respectable woman of age would leave the house without a hat of some sort during daytime, and bonnets were not only charming and framing the face, but also put little pressure on the carefully made locks you needed for the evening at the ball...

After researching on the internet and finding a lot of patterns to buy (unfortunately the delivery would have been 7 days after received payment, which would leave me with very little time to sew the bonnet) or instructions how to alter a bought hat (did you try and find a light coloured hat recently?), I was devastated. The only solution for me was to wing it. So wing it I did:





The pattern is self drawn, it took me two trials to give the crown the needed puffiness. The pattern pieces are a circle for the crown and a curved rectangle:


Fabrics are the same as for the reticule, the satin ribbon was bought in store. I had the flower at hand and since ordering buckram was no option (time!!!), I used skin coloured (no white available *rolleyes*) foam rubber to hold the front up.

5 comments:

Neise||a said...

Ich bin so gespannt wie du damit aussiehst ^^ Ich stell es mir so... niedlich vor *g*

Nachtkatze said...

jaa, niedlich war das Wort, das ich grad gesucht habe.
Ich kann kaum noch die drei Tage abwarten

MindLess said...

Ahem, Mädels, ohne euch enttäuschen zu wollen:

Ich glaube das Wort ist eher "lächerlich". Ich finde es schrecklich, mein Freund hat mich ausgelacht und wäre es nicht eigentlich elementarer Bestandteil der Klamotte, wäre es jetzt schon auf dem Müll... Aber ich versuche, es Freitag aufzusetzen. Wenn ich vor lachen nciht laufen kann, bleibt es halt im Rucksack! ;)

Wollmaus said...

Oh, ein Rucksack zum Regency-Dress?
^^

Nein wirklich, du wirst entzückend damit aussehen. Ich bin schon auf Fotos gespannt.

MindLess said...

@Wollmaus: Das Picknick fängt schon um 15 Uhr an, ich komme also direkt von einer Veranstaltung für die Arbeit dahin. Ich komm nicht mehr nach hause vorher, also muss ich mich in der Uni in Duisburg umziehen (oder im Bahnhofsklo. Lieber nicht! ^^), da hilft mir eine Kollegin beim schnüren...

Der Rucksack bleibt- wenn alles wie geplant läuft- für 5 Euro am Bahnhof. Oder er kommt mit, denn essen muss ich ja auch noch mitbringen!?